Mitä merkitystä taiteella on? Nykyäänhän kaikella tulee olla merkitystä, mielellään rahassa mitattavaa. Taiteen merkitystä joutuvat pohtimaan paitsi taiteen tekijät, myös sen rahoittajat ja ”käyttäjät”. Kaikkein väheksyvimmin taiteen merkitykseen tarttuvat sellaiset, joita taide ei kiinnosta – mutta toisaalta jos jokin taidemuoto ei tunnu erityisen läheiseltä tai sen sisältö ei oikein aukea, saatan itsekin suhtautua väheksyvästi.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Helsingin Sanomissa oli tänään ilahduttava maininta Iranilaisesta tv-sarjasta, joka käsittelee rakkaustarinan kautta juutalaisten kohtaloa toisen maailmansodan Saksassa. Kuten uutisessakin todettiin, sarja on aika odottamaton veto Iranin kansalliselta tv-yhtiöltä – siinähän suhtaudutaan sympaattisesti juutalaisiin ja empaattisesti heidän kohtaloonsa. Tv-sarja tulee varmasti muuttamaan iranilaisten suhtautumista juutalaisiin ja auttamaan heitä ymmärtämään holokaustin julman todellisuuden.

 

Luen parhaillaan aivan erinomaista kirjaa, kenialaisen Ngũgĩ wa Thiong’on Variksen velhoa (WSOY 2007, suom. Seppo Loponen). Romaani esittelee satiirin ja maagisen realismin kautta afrikkalaista nykytodellisuutta, pääosassa on fiktiivinen pikkuvaltio ja sen kammottavan todellinen Valtias, jossa yhdistyvät kaikki kuuluisien puolimielisten diktaattorien ominaisuudet ja oikut. Olen tekemässä kirjasta arvostelua, joten en esittele sitä toistaiseksi sen enempää. Mutta kannattaa lukea! Afrikkalaista kirjallisuutta osuu ainakin minun kohdalleni turhan harvoin – toivottavasti sitä tullaan kääntämään entistä enemmän tällaisten helmien myötä.

 

Iranilainen tv-sarja ja kenialainen romaani ovat hyviä esimerkkejä taiteesta, joka opettaa ymmärtämään maailmaa ja toisaalta ehkä muokkaa mielipiteitä aiempaa humaanimpaan ja kestävämpään suuntaan.