Olin perjantaina, taas, katsomassa H.R. Gigerin taidenäyttelyä Tampereen taidemuseossa. Ensimmäisellä kerralla seuranani oli Carita F., nyt menin näyttelyyn pikkuveljeni kanssa. Eri seuralaisten kanssa näyttelyistä (tai elokuvista, tai konserteista tai hiihtoretkistä tai mistä vain) saa irti hyvin erilaisia asioita.

Antoisinta näyttelyssä ovat olleet luonnoskirjat, hahmotelmat suunnitelmien eri versioista, töiden taustatiedot ja kariutuneita elokuvahankkeita varten tehdyt luonnokset.  Erityisesti minua kiehtoi kesken jäänyttä Dead Star -elokuvahanketta varten tehty luonnos ”helvetinherrasta”, jonkinlaisesta koneen ja demonin sekoituksesta, johon ihmiset avaruusmatkallaan törmäävät. Toivottavasti elokuva joskus tehdään ja Gigerin luonnokset pääsevät tuotantoon asti.

Se, mistä olisin kovasti halunnut lisää tietoa, on Gigerin tekemä taustatyö tai inspiraation lähteet.  No joo, tietysti näin moniulotteisia ja laajoja aiheita olisi vaikea ympätä näyttelyn rajalliseen tekstitilaan. Ja ehkä herra Hansruedi G. ei itsekään tiedä, mistä hänen kuvastonsa on kotoisin.

Mutta hieman jo ruostunut biologinkatseeni löytää Gigerin töistä paljon tuttuja muotoja. Esimerkiksi hänen The Tourist -elokuvaa (sekään ei toteutunut!) varten piirtämänsä ”avaruusolion toukka” muistuttaa hyvin täsmällisesti karhukaisia, alkeellisia eläimiä, joita, mikäs sen sopivampaa, ammuttiin pari vuotta sitten avaruuteen ESA:n kokeiden yhteydessä ja jotka vaikuttivat kestävän erittäin hyvin ulkoavaruuden kylmyyttä ja säteilyä.

Toisaalta esimerkiksi Alienin lisääntymiskierto on biologisesta näkökulmasta hyvin mielenkiintoinen – se sisältää kaksi munimisvaihetta, millaista ilmiötä ei maanpäällisessä elämässä tunneta, mutta on silti hyvin uskottava ja pohditusti kuvattu. Alienin kasvoista ja leuan rakenteesta löytyy paljon hyönteisiltä tuttuja piirteitä, ja toisaalta Gigerin maalauksissa toistuu usein jaokkeisuus, esimerkiksi hyönteisten kehitysvaiheiden tai erilaisten matojen perusrakenne, joka nisäkkäilläkin on vielä näkyvissä selkärangan nikamina.

Kaiken kaikkiaan Tampereen taidemuseolta oli upea veto tuoda Gigerin töitä Suomeen!